zaterdag 4 december 2010

Vogels voeren en beloeren

Elke winter voeder ik de vogels in de tuin omdat het leuk is ze bezig te zien maar ook omdat ze die voedselhulp echt kunnen gebruiken. Vooral als het langdurig vriest en als alles bedekt is met een laag sneeuw zoals deze week, kunnen de vogels niet genoeg voedsel vinden om te overleven. Ik strooi veel soorten voeder omdat elke vogel ander eten wil. Kleine zaden zijn bijvoorbeeld voor het roodborstje, de heggenmus en het winterkoninkje. Mussen hebben het liefst granen. Zonnebloempitten zijn er vooral voor de mezen en de vinken. Ik geef ook pindanoten in een netje zodat de mezen ze op een acrobatische manier stuk kunnen pikken. Tegelijk zorg ik voor gemalen pindanoten want bijna elke vogel lust dit wel. Zodra het vriest hang ik ten slotte ook vetbollen en vetblokken uit.
Het vogelvoer koop ik niet zomaar in de eerste de beste supermarkt. Ik koop alles bij Vivara omdat zij heel veel keuze hebben en omdat zij producten leveren van hoge kwaliteit. Ze verkopen ook goede voederapparaten zodat elke vogelsoort kan bediend worden. Ik kocht bijvoorbeeld een voedersilo waar je alleen nyjerzaad kan indoen. Nyjerzaad is een heel fijn, langwerpig zwart zaad dat de putters heel graag hebben omdat zij in de natuur ook de fijne zaden van de distels lospeuteren. Dat het zaad wel in de smaak valt bij de vogels zie je op de foto van ons vogelbosje.

Geen opmerkingen: