zaterdag 1 oktober 2011

Hooien in oktober

Zij bloeide
het was de tijd van hooi
van werken en insecten

Het was de tijd van zoet
het zoemen van bloesem
zweet en stof

Van wagens lossen
en later op de zolder
de kat en haar kroost.

© Tjitse Hofman, 2000/2001


We zijn 1 oktober en ik heb vandaag zowaar kunnen hooien. Zoals ze vroeger deden veranderde ik het gemaaide gras met eindeloze bewegingen in lange hooioppers. Een lastig maar zalig werkje. De laatste keer dat ik dit in oktober kon doen was in 1921. Ik hou enorm van de zomerherfst, maar ik wil geen negentig jaar wachten op de volgende!

5 opmerkingen:

Peter en Katrien zei

We zijn geinteresseerd in enkele balen van dit lekker hooi.

Anoniem zei

Ik had ook graag het hooiveldje in de boomgaard afgelopen week gemaaid, maar door een hardnekkige verkoudheid die er met al mijn energie vandoor was, is het er niet van gekomen...

Toon zei

@Peter&Katrien: eens gedroogd zal er nog net een halve baal van te maken zijn :-)
@AnneTanne: je hebt nog respijt tot woensdag om te maaien. Vanaf dan kan er wat regen vallen.

bart zei

Ik heb een halve poging ondernomen om te hooien maar het na anderhalve dag keren opgegeven: te weinig zon op het hooiland door de omringende struiken en boompjes vrees ik om in oktober nog genoeg uit te drogen. 't zal voor volgend voorjaar zijn :-)

Toon zei

Ja Bart, je laatste kans van dit jaar is waarschijnlijk voorbij. Kop op, volgend jaar groeit het gras terug! :-)